Betalend parkeren
Bedrag
De eerste 15 minuten zijn gratis, het nemen van een parkeerticket is verplicht.
Tarief 1
De bestuurder die zonder andere tijdsbeperking wenst te parkeren, kan in de voormiddag (van 9u tot 13u.30), en/of in de namiddag (van 13u.30 tot 18u.) parkeren op de plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten, tegen betaling van een retributie van 25 euro per halve dag. Deze gebruiksmodaliteit wordt tarief 1 genoemd.
Tarief 2
Bestuurders die opteren voor een bepaalde parkeerduur betalen: 0,10 euro per zes minuten (met een maximum parkeerduur van twee uur) Deze gebruiksmodaliteit wordt tarief 2 genoemd. Het vooraf aan de parkeerautomaat of parkeermeter aangekochte parkeerticket moet door de bestuurder op een zichtbare wijze achter de voorruit van het voertuig worden aangebracht. Indien geen geldig ticket of een parkeerkaart voor mensen met een handicap duidelijk zichtbaar op de wettelijke voorziene plaats op het voertuig is aangebracht, of wanneer de parkeertijd met meer dan 5 minuten verstreken is, wordt de gebruiker van de parkeerplaats geacht te opteren voor tarief 1.
Retributiereglement
Retributiereglement betalend parkeren volgens beslissing gemeenteraad:
Retributie betalen
Klik op deze link om je retributie online te betalen via paypal, bancontact, credit- of debet kaart.
Of betaal via een overschrijving op rekening nr. BE54 7350 3556 1497
Vergeet de mededeling niet te vermelden bij je overschrijving!
FAQ
CityParking stuurt mij een onpersoonlijk antwoord zonder specifiek te reageren op al mijn vragen ?
Onze dienst behandelt de klachten met betrekking tot de geldigheid van de parkeerbewijzen aan de hand van systematische controles die uitgevoerd worden met behulp van de elementen in ons bezit:
- Was uw voertuig geparkeerd op een gereglementeerde zone of niet ?
- Was uw voertuig geparkeerd zonder het retributiereglement van de gemeente/stad te respecteren op een gereglementeerde zone?
- Waren alle elementen in ons bezit van voldoende kwaliteit om ervoor te zorgen dat de controle uitgevoerd werd?
Ik probeer CityParking telefonisch te contacteren, zonder succes, de lijnen zijn bezet. Hoe communiceer ik best ?
De eenvoudigste en snelste weg is een formulier on-line invullen.
Wat moet ik doen opdat mijn klacht zo spoedig mogelijk behandeld wordt ?
On-line een klachten formulier invullen. (sneller)
Ik schreef aan CityParking en kreeg geen antwoord, mag ik beschouwen dat mijn retributie geannuleerd is ?
Het feit dat er geen antwoord wordt opgestuurd wil niet zeggen dat de procedure wordt stop gezet. Slechts een brief van de klantendienst CityParking kan officiëel een retributie opheffen. Echter, wij krijgen een groot aantal brieven zonder gegevens van de afzender. De gebruiker moet altijd een adres achterlaten voor een antwoord.
De controleur heeft me gezegd dat de retributie werd geannuleerd, hoe kan ik hier zeker van zijn ?
Indien u het statuut van uw retributie wenst te kennen, gelieve een klacht te richten aan CityParking : alleen een officieel antwoord geeft u de zekerheid dat uw retributie werdt kwijtgescholden. De controleur en de agenten van CityParking die zich ter plaaste bevinden (techniekers) hebben geen toelating om uw retributie te annuleren. Deze heeft inderdaad alleen een vaststellende functie : was het voertuig geparkeerd in een gereglementeerde zone en beschikte dit ja of nee over een geldig parkeerbewijs duidelijk zichtbaar op het dashbord. Hij heeft dus geen autoriteit om een retributie te annuleren na het opslagen ervan. Een retributie kan enkel geannuleerd worden op basis van de schriftelijke informatie die door de gebruiker doorgegeven wordt aan de klantendienst.
Wat gebeurt er indien de elementen die in het bezit zijn van de klantendienst van CityParking ontbreken ?
De oprechtheid van de klager wordt enkel en alléén in twijfel getrokken in relatie met de objectieve informaties die in ons bezit zijn. In geval van ontbrekende gegevens, speelt dit steeds in het voordeel van de weggebruiker en wordt de retributie geannuleerd.
Wat zijn de elementen die in het bezit zijn van de klantendienst van CityParking om mijn argumenten te controleren ?
- Retributiereglement van de gemeente
- Lijst van nummerplaten met betrekking tot de gemeentelijke parkeerkaarten.
- De officiële verklaring van de controleur.
- Foto van de achterste nummerplaat van het voertuig
- Foto van de voorruit en geldig parkeerbewijs van de gebruiker.
- Foto met de retributie op de voorruit geplaatst.
- Lijst van de gecontroleerde straten.
- Rapport van de defecten parkeerautomaten (wanneer het gaat over een betalende zone)
- Controleverslagen van de controleurs.